- Agentschap
- Onderneming die voor de contacten tussen het model en de opdrachtgever zorgt. Het kan een castingbureau of een modellenbureau zijn (beide hebben verschillende funkties). Ik gebruik verder het woord 'agentschap' in deze algemene betekenis.
- Body type
- Methode om modellen te klasseren.
- Skynny (letterlijk: vel over been): weinig spieren, geen buikspieren.
- Ottermode (de oude benaming was 'lean' of 'swimmer'): het model doet aan fitness, zichtbare buikspieren, geen vet. Dit model wordt veel gevraagd (dragen van kledij, reklame voor vakantie en reizen). Dit type model wordt niet als agressief aangezien en wordt daarom graag ingezet in heel verschillende advertenties. Veel mensen kunnen zich met dit type model associëren.
- athletic of ripped (sportief): sterk en evenwichtig gespierd, het model wordt gebruikt bij reklame voor ondergoed, sportkledij en accessoires, en bij bepaalde reklamecampagnes waarbij het sportieve primeert.
- bodybuilder: dit type model wordt niet gebruikt in de klassieke reklame. Veel mensen vinden dergelijke lichamen lelijk. Deze modellen kunnen enkel gebruikt worden bij reklame voor speciale bodybuilder produkten: het wereldje van de bodybuilder is klein en gesloten.
- Bear ("een beer van een vent"), struis gebouwd model.
- Chubby: buikje, niet echt gespierd. Het model wordt ingezet daar waar er "gewone mensen" gevraagd worden: reklame voor Calgon (de bekende 'technieker' van Calgon), reklame voor Telenet, Belgacom en vooral Jupiler.
- Book, bookfoto
- Franse benaming voor portfolio, dat je op sommige internationale sites kan aantreffen.
- Booker
- Eigenlijk de belangrijkste persoon in een modellenbureau. De booker zorgt ervoor dat je opdrachten krijgt.
Als je op een uitnodiging bij een modellenbureau gaat, vraag dan wie je booker zal zijn. Vallen ze uit de lucht, dan heb je te maken met een fake modellenbureau die op kosten van de modellen leeft en niet voor opdrachten zal zorgen.
- Booking
- Het selecteren van een model voor een campagne. Als model ben je "geboekt" als je aangenomen wordt voor een publiciteitscampagne.
- Boutique agency
- Modellenbureau als éénmanszaak. Zo'n modellenbureau heeft doorgaans slechts een beperkt aantal modellen beschikbaar en veel van die bureaus doen ook aan "management".
- Campagne
- Een campagne is een reeks gecoordineerde akties om een merk meer naambekendheid te geven. Het zijn bijvoorbeeld reklamespotjes op televisie en op sociale media, het inhuren van influencers, het uitdelen van items in winkelstraten, het sponsoren van evenementen, het opsmukken van de winkels die het product verkopen, en dergelijke meer.
- Casting
- Selectieprocedure waarbij een opdrachtgever een model uitkiest.
Verschillende modellen worden opgeroepen (meestal via een agentschap) op een geschikte plaats en de klant kiest dan de nodige modellen uit. Bij deze selectie wordt het model doorgaans niet betaald (ook verplaatsingsonkosten worden niet terugbetaald). Zorg dat je als model een deftige portfolio en een paar sedcards meehebt.
Controleer welke kleren je moet aantrekken (je mag het gerust vragen, dit komt goed over). Een vormeloze trainingspak is not done, zelfs niet voor een casting voor fitnessproducten.
- Castingbureau
- Een castingbureau is een modellenbureau in "light"-uitvoering.
Concreet zorgt een castingbureau dat je ingeschreven bent in een catalogus (in de praktijk is dat een website), een castingbureau zorgt eveneens dat je een degelijke portfolio hebt, maar een castingbureau zal niet voor opdrachten zorgen. Een castingbureau kan wel modellen selecteren op vraag van een adverteerder. Een castingbureau is vrijblijvend: het brengt beide partijen in contact met elkaar (model en opdrachtgever)
- Commercieel (ten overstaan van fashion)
- Commercieel modellenwerk is alles wat niet "fashion" is, dus produkten aanprijzen, fotoshoots voor de catalogus van den Aldi, enz. Het betaalt redelijk goed en als je je werk perfect doet kan je zeker zijn dat je opnieuw gevraagd zal worden.
Fashion modellen doen soms ook commercieel werk en worden daarvoor beter betaald. Ze gebruiken immers hun imago (dat ze als fashion model opgebouwd hebben) om de produkten te promoten.
- Editoriaal
- Foto's die in tijdschriften gebruikt worden, maar geen reklame zijn. Het zijn foto's die een bepaald onderwerp in beeld brengen. Soms worden de foto's gewoon als bladvulling gebruikt of om de bladspiegel luchtiger te maken (spread). Het is een eerste stap om bekendheid te verwerven.
- En face, en profil
- En face: portret waarbij het gezicht van de persoon naar de camera gericht is. Een zij-aanzicht heet un profil.
- Faker
- Persoon die zich voor model of fotograaf uitgeeft, maar afhaakt van zodra er concrete afspraken gemaakt moeten worden. Vooral te vinden op facebook en andere contactsites waar er weinig controle van de aangesloten leden is.
- Fashion (ten overstaan van "commercieel")
- Fashion betekent werken voor mode-ontwerpers en toonaangevende tijdschriften, men gebruikt vaak de complete benaming "high fashion". De eisen die aan de modellen gesteld worden zijn hier streng: je moet opvallen, trendy zijn. Het aantal modellen dat high fashion doet is eerder beperkt.
- Fitting
- Het passen van de kleren.
Veel ontwerpers werken liever met modellen om de kleren te passen (dan met paspoppen). Soms worden de modellen die de kleren gepast hebben ook gebruikt voor de mode défilé zelf.
- Go Sees
- “Gaan kijken” of er geen opdrachtgever geïnteresseerd is. Het is vergelijkbaar met een casting, maar hier neemt het model (of het bureau) het initiatief om potentiële klanten te contacteren.
- Influencer
- Een influencer maakt onrechtstreeks reklame voor produkten en merken. Sommige influencers worden betaald, anderen krijgen gratis produkten. Influencers moeten heel veel volgers hebben vooralleer ze voor merken kunnen werken. Ze moeten regelmatig nieuw materiaal publiceren en eventueel een lookbook bijhouden. Ideaal moeten ze een specifiek profile hebben voor hun werk als influencer.
Agentschappen maken meer en meer gebruik van influencers, zowel voor alledaagse produkten, maar ook voor produkten waarvoor eigenlijk geen reklame gemaakt mag worden (tabaksprodukten, alcohol,...).
Het is geen nieuw fenomeen, reeds in de golden sixties werden artisten ingezet om de promotie van hun produkten te maken (Polaroid en Andy Warhol), waardoor de verkoop weer opgekrikt kon worden.
- Lookbook
- Portfolio van een model of fotograaf gecentreerd rond een thema (doorgaans mode). Het is vaak een soort mode dagboek die door b/vloggers bijgehouden wordt. Succesvolle lookbooks zijn georganiseerd rond themas die de specifieke volgers kunnen interesseren: mooie en warme winterpulls, chique cocktailjurken en accessoires, festivaloutfits (niet trending in 2020), enz
Een lookbook werd vroeger in de bioscoopwereld gebruikt om het werk van de set ontwerper, de costumiers, de decor ontwerpers enz te tonen.
- GWC Guy With Camera
- Benaming van de pervert die zijn fototoestel gebruikt om in contact te komen met fotomodellen. Hij heeft een opzichtig fototoestel (dat hij niet kan gebruiken) en belooft zijn slachtoffers een succesvolle carrière in de show-wereld... als ze voor hem zouden poseren (naakt, natuurlijk). Zijn foto's zijn meestal niet veel waard; mooie foto's maken is niet zijn uiteindelijke bedoeling.
- Management, modelmanagement
- Een manager is een beheerder of een coach: een beroepssporter heeft vaak een manager die zijn contracten beheert en een percentage krijgt op de inkomsten van de sporters die hij beheert. Een fitnesscoach zorgt ervoor dat zijn klant correct eet, voldoende beweegt,... en wordt daarvoor betaald.
Vaak gebruiken de bedrijven de benaming "modelmanagement" omdat ze niet voldoen aan de eisen van een echt modellenbureau. Een modellenmanagement zorgt niet voor opdrachten voor de modellen.
- Maten (kleding, geen synoniem van vrienden, je hebt geen vrienden in de modellenwereld)
- De kleding die in shows en in de studio wordt gebruikt zijn samples; er is nog geen produktie opgestart en er is doorgaans maar één maat beschikbaar. Een show oogt ook beter als de modellen ongeveer dezelfde lengte hebben. Ook de schoenmaat is beperkt, trouwens!
Voor flyering, gastvrouw of gastheer op evenementen enz moeten de modellen ook een minimale lengte hebben.
- Modelbook
- Andere benaming voor portfolio.
- Modellenbureau
- Interimkantoor specifiek voor modellen.
Een model dat internationaal werkt heeft een moederbureau in zijn land. Zo kan het gevraagd worden door ondernemingen in het buitenland. Zoals er internationale geldtransacties zijn, zo worden ook modellen internationaal uitgewisseld.
- Modelscout
- Persoon die in opdracht van een agentschap nieuwe gezichten opspoort op trendy plaatsen waar veel jong volk samenkomt. Opgelet, niet alle zogezegde modelscouts zijn zuiver op de graat!
- Moederbureau (bureau mère)
- Bij een internationaal netwerk van modellenbureaus is het moederbureau het bureau waar je ingeschreven bent. Het is belangrijk dat je een moederbureau hebt in het land waar je woont. Als je internationale opdrachten hebt, worden dan je verplaatsingsonkosten betaald. Ben je ingeschreven in Frankrijk, dan moet je zelf de verplaatsingskosten naar Frankrijk betalen. Een moederbureau in je eigen land geeft ook meer juridische zekerheid.
- MUA, Make Up Artist
- Bij een fotoshoot de persoon die de make-up doet (visagie). Op een professionele fotoshoot zijn er nog meer mensen aanwezig, zoals bijvoorbeeld de kleding-assistente (ervoor zorgen dat de kledij goed zit).
- Option, optie
- Modellenbureaus selecteren een aantal modellen die aan de criteria van de opdrachtgever beantwoorden. Als je geselecteerd wordt, wordt er een optie op jou genomen en moet je beschikbaar zijn voor de opdracht. Uiteindelijk kiest de opdrachtgever welk model (of modellen) de opdracht krijgen.
Een model kan voor verschillende opdrachten geselecteerd zijn, dit heet dan eerste optie, tweede optie, derde optie,... Als de eerste optie niet genomen wordt, dan komt het model vrij voor de twede optie, en zo verder.
- Plan américain
- Beelduitsnede waarbij het model ter hoogte van de dij wordt uitgesneden. De uitsnede werd voor het eerst gebruikt in westerns (waar het belangrijk was dat de wapens zichtbaar waren), vandaar de naam. Deze uitsnede is heel geschikt bij mannelijke modellen.
- Plastic fantastic
- Sterk bewerkte portretfoto waarbij een "glamour" effekt gezocht wordt. Vaak lijkt het resultaat meer op een opblaaspop (zowel voor vrouwelijke als jonge mannelijke modellen). Dit effekt is vaak heel lelijk bij mannelijke modellen.
- Polaroid (pola)
- Identiteitsfoto van een model, die genomen wordt als een model zich inschrijft bij een agentschap. Deze foto's zijn nooit bewerkt en tonen het model zoals hij in werkelijkheid is. Meestal wordt er een profiel foto en een foto en face genomen. Het zijn vaak zwart-wit fotos. Deze foto's worden niet in de buitenwereld gebruikt (buiten het agentschap).
- Portfolio
- Fotoboek met de beste foto's van een model.
Om een geloofwaardige portfolio op te bouwen ga je best naar een fotograaf die ervaring heeft met het werken met modellen.
De twee eerste foto's van een book moeten eigenlijk pola's zijn (gewone zwart-wit onbewerkte foto's in profiel en face), maar veel mensen weten dat niet.
Een book wordt nooit gemaakt door één enkele fotograaf (en zeker niet door een modelagentschap). Een portfolio moet bewijzen dat je ervaring hebt, en die ervaring kan je niet opbouwen door met één enkele fotograaf te werken. Let dus op met fotografen (of bureaus) die zeggen dat ze je volledige portfolio kunnen realiseren, want dit is niet waar!.
Een portfolio met webcamfoto's of vakantiekiekjes kan gewoon niet!
- Portretrecht
- Privacy recht van gefotografeerde mensen.
Bij een shooting doet het model impliciet afstand van dit recht door te poseren voor de fotograaf. Waarom zou hij anders poseren? De materie is echter complex en het model kan achteraf vragen dat de foto's niet meer gebruikt worden (bijvoorbeeld als het model niet meer geïnteresseerd is in modellenwerk).
- Props
- Accessoires van het model tijdens de shooting.
Met een props (van het engels property of eigendom) wordt er iets gedaan, in tegenstelling met het decor. Staat een zuil gewoon op de achtergrond, dan is het een decorstuk. Wordt de zuil vastgehouden, dan is het een accessoire. Vooral kledij is ideaal; een extra vest, een shirt dat vastgehouden wordt, een riem waarmee gespeeld wordt. Zo geef je het model iets te doen en lijkt de foto minder geposeerd. Props zijn zeer belangrijk bij studioshoots.
- Reklamekantoor
- Een reklamekantoor werkt een advertentiecampagne uit in samenspraak met een klant (bijvoorbeeld een winkelketen). De advertentiecampagne kan bestaan uit folders, reklame in dag- en weekbladen, spotjes op televisie, viral advertising en meer.
Indien er modellen nodig zijn, doet het reklamekantoor beroep op een agentschap: het kantoor stelt een profiel samen van de benodigde modellen, een modellenbureau zal de geschikte modellen leveren, een castingbureau zal de referenties van geschikte modellen doorgeven.
- Sedcard of modelfiche
- Een sedcard bevat de gegevens van het model: contactgegevens, maten, speciale eigenschappen (tatoo) en als het kan een of twee foto's. Het is het visitekaartje van het model.
- Selfie (woord van het jaar 2013, nederlands alternatief: otofoto, een palindroom, zodat die ook in de spiegel te lezen is)
- Zelfgemaakte foto in de badkamer (een must is dat de WC zichtbaar moet zijn). ABSOLUUT TE VERMIJDEN IN EEN MODELBOOK. Je bent waardeloos als model als je geen deftige foto's kan laten maken. Er zijn voldoende fotografen die perfecte foto's leveren en gratis werken.
- Shooting days
- Samenkomsten tussen modellen en fotografen waarbij vooral gefotografeerd wordt. Het wordt door clubs en andere groeperingen georganiseerd (fotoclubs, websites zoals Modellennet en Belgium Digitaal, organisaties zoals Belgium Model Academy). Een must voor ieder beginnend model of fotograaf. Het is de gewoonte dat ieder fotograaf één of meerdere modellen meebrengt.
- Snapshot
- Een snapshot is een foto genomen zonder dat het model poseert, à l'improviste. Meestal is de technische kwaliteit van de foto ondergeschikt aan het te bereiken doel, namelijk een brok uit de werkelijkheid tonen. Bij het opmaken van een portfolio kan het nuttig zijn een paar snapshots op te nemen, indien de beeldkwaliteit voldoende is (dus geen gsm-foto's in een portfolio!) Soms worden foto's extra bewerkt om ze een paparazzi-look te geven (grove korrel, contrast maximaal,...) De nederlandse benaming voor snapshot is ogenbliksfotografie.
- Statement (betaling van het model)
- Het modellenbureau ontvangt een percentage op de inkomsten van het model (10 à 20%), maar de gemaakte kosten worden meestal ook verrekend (prints, pola's,...). De afrekening heet statement, account, balans. Werkt het model niet, dan worden de kosten niet verrekend en heeft het modellenbureau pech. Gerenomeerde bureaus beperken deze kosten door een kleine bijdrage ("fee") te vragen na een jaar niet gewerkt te hebben.
- Studio
- Commerciële fotoshoots worden vaak in een fotostudio gehouden omdat de opdrachtgever onmogelijk met de weersverwachtingen rekening kan houden (een fotosessie wordt vaak maanden op voorhand gepland). Zowel modellen als fotografen moeten ervaring hebben met het werken in een fotostudio. Fotostudios zijn uitgerust met speciale flitsers die op netstroom (en niet op batterijen) werken. Op deze flitsers worden allerhande accessoires (light modifiers) gemonteerd. Een professioneel studio moet beschikken over kleedkamers, een maquillageplaats et toiletten.
- Tear sheet
- Letterlijk: "afgescheurd blad": blad uit een tijdschrift waar het model poseert. Dit kan heel nuttig zijn in een portfolio, want het bewijst dat het model ervaring heeft. Een foto zegt meer dan duizend woorden, maar een tear sheet zegt meer dan duizend foto's.
- TFP, TFCD: Time For Print, Time For CD
- Fotoshooting waarbij er met gesloten beurs wordt gewerkt. Noch de fotograaf noch het model worden betaald. De fotograaf kan de foto's gebruiken als promotiemateriaal en het model krijgt de bewerkte foto's via mail of wetransfer. Iedereen betaalt zijn eigen verplaatsingsonkosten.
Het tegengestelde van TFP is FTM: For The Money. Deze afkorting wordt bij ons echter niet vaak gebruikt.
- Traffic (catwalk)
- Manier van defileren waarbij de mannequins niet stoppen. Deze vorm van catwalk lopen wordt vaak gebruikt door grote mode-huizen.
- X-factor
- Eigenschappen die een model uniek of aantrekkelijk maken. Waarom werd er een welbapaald model gekozen en niet een andere? De selectie is vaak meer gebaseerd op subjectieve gevoelens, de “gut feeling”, dan op kwantificeerbare elementen.