Eerste professionele fotosessie
voor een betalende opdrachtgever
Fotoshoot voor reklame
Model Info »» Informatie »» Een eerste fotoshoot voor een opdrachtgever

Een eerste professionele fotoshoot voor een klant

Eindelijk kan je aan de slag!

Er zijn verschillende mogelijkheden indien je wilt weten wat de job van foto-model inhoudt. Als je beroeps wilt worden, moet je eerst wat ervaring opdoen door echte shootings voor klanten mee te maken. Boetieken organiseren soms modeshows in hun winkel of werken samen om een défilé in de plaatselijke feestzaal te laten doorgaan. Een mogelijkheid is een shooting voor een kreatieve kapper. Talrijke moderne kappers zijn op zoek naar modellen om hun nieuwe stijl uit te proberen. Meestal hebben die kappers niet de middelen om zich een aantal professionele modellen te veroorloven en zijn verschrikt als ze de prijs zien dat een mode-fotograaf aanrekent voor zijn prestaties, terwijl het doel van de shooting soms enkel het opmaken van een aantal affiches is.

De fotoshoot

Meerdere modellen zijn aanwezig. Ze worden door de kapper onder handen genomen, soms met een volledig nieuwe look en andere kleren: het is soms nodig dat het model een zogenaamde "make over" ondergaat. Dan worden ze gefotografeerd, soms in de zaak zelf, soms op plaatsen die overeenkomen met het gewenst imago: in een kantoor, op een treinperron, in een discotheek, zelfs in een klaslokaal: dit naargelang het doelpubliek dat men probeert te bereiken.

Dit is echt een leerrijke ervaring, want de shooting lijkt volledig op een normale professionele shooting voor een betalende klant, zonder de stress van een commercieele shooting. De kleding wordt eventueel aangepast, misschien is er visagie nodig,… Talrijke modellen zijn zo in de branche gestapt. Zij hebben hun foto op een affiche in een fuifzaal gezien en hebben besloten de stap te zetten.

Meestal weet de klant (de opdrachtgever) niet met wat hij begint. Hij heeft er soms geen benul van dat de foto's niet in een achterkeuken genomen kunnen worden. Een affiche moet de aandacht trekken door zijn look, door het verhaal dat verteld wordt, door de enscenering, anders had de kapper gewoon een foto uit een tijdschrift kunnen plukken en er zijn eigen naam onder zetten. Een foto moet de stijl van de zaak weerspiegelen. Een goede shooting duurt soms uren, om één enkele foto te produceren.

Bij commercieele shootings (reklame voor een zaak) mogen merken niet zichtbaar zijn, behalve met toelating van de registratie-houder: logo's op kledingstukken mogen niet zichtbaar zijn op de uiteindelijke foto. Als de shooting in de zaak zelf gebeurt mogen de merkname en logo's van de gebruikte produkten niet zichtbaar zijn.

Tijdens shootings krijg ik vaak de opmerking van modellen "ha! dat is dus zo dat een shooting gebeurt". Dit is vooral het geval als het model enkel met één fotograaf gewerkt heeft of als het model uit een ander land komt. Ieder land heeft zijn eigen specificiteiten, wat betreft de stijl van de shooting (in Duitsland: voornamelijk statische poses, in België meer dynamisch) maar ook wat betreft de mogelijkheden om als professioneel foto-model te kunnen werken.