Model Info
Reality shows en series
Mensen kijken minder en minder naar de reklameboodschappen op televisie en streamingdiensten. Waarom niet één lange reklameboodschap opnemen en die presenteren als een reality show? Dit is de bedoeling van de meeste programma's zoals Secret Story, Big Brother,... Er wordt geen nuttige informatie getoond, maar ondertussen wordt je ondergedompeld in reklameboodschappen.
Ik heb de selecties gedaan voor een dergelijke show, waarbij de deelnemers interessante prijzen kunnen winnen. De deelnemers worden gevolgd terwijl ze zogezegd klaargestoomd worden om internationaal model te worden. De producer zoekt mensen die op de ene of andere manier opvallen, dit zijn mensen die niet noodzakelijk geselecteerd zouden worden door modellenbureaus. De foto's die hier getoond worden werden tijdens de castings genomen.
De opnames gebeuren in een zuiders land die zijn mooie kusten, prachtig weer en aangename dorpjes wilt promoten. De opnames worden trouwens door de staat betaald. De deelnemers worden gefild in een casino, op restaurant, in een kledingzaak, in een dure wagen, enz. De prijzen die de deelnemers kunnen winnen worden betaald door deze sponsors. We hebben het hier over een prijs van ongeveer 50.000€ voor de winnaar... Dat lijkt veel geld, maar dit is minder dan de kostprijs van een televisiespotje die in verschillende landen getoond wordt. De deelnemers worden eigenlijk gebruikt om promotie te maken voor de sponsors
De deelnemers worden gedurende 10 dagen op lokatie gefilmd. Iedereen moet een Go-pro dragen en filmt de andere deelnemers en wat er allemaal in de groep gebeurt. Daardoor kunnen de opnames heel goedkoop uitgevoerd worden: er wordt geen hoge kwaliteit verwacht van een opname met een Go-pro of een bewakingscamera. De traditionele ondernemingen die reklameboodschappen maken (modellenbureau's, reklamebureau's, opnamestudio's enz) worden buitenspel gezet.
Het is verboden om de gsm te gebruiken of te vertellen over het event (gsm gaat in de kluis van het hotel en de deelnemers worden gefouilleerd). Ieder avond wordt er een samenvatting getoond van wat er zich die dag afgespeeld heeft. Uiteindelijk bepaalt het publiek (via SMS-voting à 3€ per bericht) wie naar de finale gaat.
Dergelijke inhoudsloze programma's hebben meer en meer succes en deelnemers die opvallen tijdens het programma (in goede of slechte zin, maakt niet uit) hebben vaak een grotere bekendheid dan akteurs.
Een paar andere foto's van de casting kan je vinden op de franstalige pagina la télé-réalité.
Dit zijn niet de geselecteerde deelnemers.