Index

Model Info

Model of mannequin

Model of mannequin — Wat is het verschil?

High fashion
Hier zitten de topmodels: dit zijn mensen die perfect aan de norm beantwoorden. Ze worden ingezet voor internationale merken: zowel op de catwalk als in publikaties.

Het aantal topmodels is beperkt, want ze vertegenwoordigen één bepaald merk, en het aantal merken dat zich een internationale campagne kan veroorloven is beperkt. Reken op zo'n 200 topmodels voor de volledige westerse wereld. Topmodels vertegenwoordigen een heel klein percentage van de catwalkmodellen.

Catwalk
Catwalkmodellen moeten aan strikte maten beantwoorden. Vooral vrouwen moeten groot zijn, lange benen hebben en duidelijk ondervoed zijn. Maar er gelden ook beperkingen voor mannelijke modellen. Couture-firma's werken het liefst met modellen die 1.85 meter lang zijn (de zogenaamde 'podiummaat'), dan moeten ze hun kleren in slechts één maat voorzien. Het oogt ook beter als alle modellen van een presentatie ongeveer even groot zijn.

Commercial
De meeste opdrachten betreffen het "commercial" circuit: dit zijn foto's voor folders en catalogussen. Om de produkten goed te kunnen verkopen moeten de modellen aantrekkelijk uitzien, maar de eisen zijn minder streng als bij fashion en catwalk. Eigenlijk zit je hier tussen de people en de fashion afdeling. Je maten spelen hier geen rol, en voor fotoshoots wordt er vaak gekozen voor een kleiner model.

Sommige bureau's zijn gespecialiseerd in modellen voor mode défilés, waarbij ze beroep doen op "gewone mensen" (cfr. "boy next door"). Hier hebben we niet te maken met haute couture, maar met hedendaagse merken zoals Diesel, G Star of Jack & Jones. Winkels of importeurs doen regelmatig een beroep op agences om een modeshow te organiseren in een sportzaal, fitnessruimte of discotent.

People
Maar agentschappen hebben ook "gewone mensen" nodig: advertenties voor Telenet, voor wasverzachters, voor scheercrèmes. Je zal gemakkelijker opdrachten vinden als je de rol van installateur, van huisvader of van parkeerwachter moet spelen. Ook hier is er een duidelijke specialisatie: bepaalde bureaus leveren figuranten voor televisieseries.

Promo boys
"Promo boys" zijn jongens die in de zomer folders uitdelen in winkelstraten of bij happenings en festivals (flyeren), de mensen rondleiden bij evenementen, helpen bij een vernissage. Als er een winkel geopend wordt, dan staan ze aan de ingang om de mensen te verwelkomen (ik heb het hier over een klassewinkel, niet den Aldi). Het is natuurlijk niet zo glamoureus als poseren voor de cover van een glossy, maar je zal gemakkelijker opdrachten bekomen. Promo boys worden liever wat groter gekozen (1.90 meter is geen probleem) omdat ze dan beter opvallen.

Fitness model
Een fitness model is een meer gespierd model. Het ene sluit het andere niet uit: een fitness model kan bijvoorbeeld ook poseren voor bepaalde merken (niet noodzakelijk underwear).

Een afgetraind lichaam is perfekt, maar mensen die regelmatig "bulken" worden nooit model: een opgezwollen gezicht kan gewoon niet door de beugel. De timing is altijd verkeerd: het is als je aan het bulken bent dat je gevraagd wordt voor een opdracht..

Body builder
Een body builder is geen model of mannequin. De meeste mensen zien een body builderslichaam als iets onnatuurlijk (zeker als ze zich ingesmeerd hebben in een orange spul). Het is een branche apart, die volledig los staat van de modewereld.

In bepaalde landen is er een levendige body builderswereld (Duitsland: FIBO), maar België is daar te klein voor. Body builders worden ingezet voor de promotie van supplementen, maar je zal een body builder nooit zien in meer algemene advertenties.