Ik wil fotomodel worden!
Wat zijn de verschillende soorten modellen?
Hoe kan ik model worden?
Model Info »» Informatie »» Model worden

Het werk van fotomodel heeft een grote verscheidenheid. Meestal denken de mensen aan fotomodellen die poseren voor de cover van een tijdschrift of voor een reklame, maar in de meeste gevallen is het werk van een "model" totaal verschillend dan wat ze zich ingebeeld hebben.

Beroep: model

Wat houdt het beroep van model eigenlijk in? In de eerste plaats is het beroep heel ruim. Je kan als toekomstig model niet zeggen "ik wil enkel poseren voor mode-tijdschriften" want dan zal je nooit geselecteerd worden. In de praktijk zal je heelwat moeten flyeren (folders uitdelen), en misschien als je de juiste looks hebt wordt je verkozen om te poseren voor een advertentie of om catwalk te lopen in een discotheek.

Een model is geen akteur: hij moet iets statisch uitbeelden. Vaak wordt "model" geassocieerd met "mode" en "mannequin", maar slechts een heel klein percentage van de opdrachten die een model krijgt heeft effektief met mode en kledij te maken.

Soorten modellen

Catwalk

Het is wel zo dat je niet van de ene dag op de andere zal mogen rondlopen op de catwalk. Catwalkmodellen moeten aan echt strikte maten beantwoorden. Vooral vrouwen moeten groot zijn, lange benen hebben en duidelijk ondervoed zijn. Maar er gelden ook beperkingen voor mannelijke modellen. Couture-firma's werken het liefst met modellen die 1.85 meter lang zijn (de zogenaamde 'podiummaat'), dan moeten ze hun kleren in slechts één maat klaar hebben. Het oogt ook beter als alle modellen van een presentatie ongeveer even groot zijn.

Een bureau zal nooit iemand met onvoldoende ervaring een catwalk laten lopen: amateurisme is dodelijk voor het produkt dat gepresenteerd wordt.

Commercial

De meeste opdrachten betreffen het "commercial" circuit: dit zijn foto's voor folders en catalogussen. Om de produkten goed te kunnen verkopen moeten de modellen aantrekkelijk uitzien, maar de eisen zijn minder streng als bij fashion en catwalk. Eigenlijk zit je hier tussen de people en de fashion afdeling.

Sommige bureau's zijn gespecialiseerd in modellen voor mode défilés, waarbij ze beroep doen op "gewone mensen". Hier hebben we niet te maken met haute couture, maar met hedendaagse merken zoals Diesel, G Star of AussieBum. Winkels of importeurs doen regelmatig een beroep op agences om een modeshow te organiseren in een sportzaal, fitnessruimte of discotent.

“People”

Maar agentschappen hebben ook "gewone mensen" nodig: advertenties voor Telenet, voor wasverzachters, voor scheercrèmes. Je zal gemakkelijker opdrachten vinden als je de rol van installateur, van huisvader of van parkeerwachter moet spelen. Een eerste stap is het aanleggen van een fotoboek (portfolio), en daarbij kunnen fotografen met ervaring je helpen.

Promo boys

"Promo boys" zijn jongens die in de zomer folders uitdelen in winkelstraten of bij happenings en festivals (flyeren), de mensen rondleiden bij evenementen, helpen bij een vernissage. Als er een winkel geopend wordt, dan staan ze aan de ingang om de mensen te verwelkomen (ik heb het hier over een klassewinkel, niet de Aldi). Het is natuurlijk niet zo glamoureus als poseren voor de cover van een glossy, maar je zal gemakkelijker opdrachten bekomen. Promo boys worden liever wat groter gekozen (1.90 meter is geen probleem) omdat ze dan beter opvallen tussen het gewoon volk.

Fitness model

Een fitness model is een meer gespierde model. Het ene sluit het andere niet uit: een fitness model kan bijvoorbeeld poseren voor modebladen. Men moet hier echter opletten en niet overdrijven: een mooi afgetekende sixpack verkoopt beter dan brede armen en een dikke nek (in de fysische betekenis). Een afgetraind lichaam is perfekt, maar mensen die "bulken" worden nooit model: een opgezwollen gezicht kan gewoon niet door de beugel.

Body builder

Een body builder is geen model of mannequin. De meeste mensen zien een body builderslichaam als iets onnatuurlijk. Het is een branche apart, die volledig los staat van de modewereld.

Maar zelfs om "people model" of promo-boy te worden zijn er minimale vereisten. Bij een shooting kom ik soms mensen tegen waarvan ik direkt kan zeggen: "dit wordt niets".

Verschillen

Modellenbureau - castingbureau

Een modellenbureau houdt zich enkel bezig met modellen. Soms hebben ze een "people"-afdeling, maar dit is niet hun hoofdbusiness. Je aanbieden bij een modellenbureau kan soms te hoog gegrepen zijn als je geen ervaring hebt.

Een castingbureau werkt meer algemeen en zal zijn mensen uitsturen voor alle soorten opdrachten. Oorspronkelijk was de betekenis van casting: een selectie maken. Castingbureau's selecteren uit hun aanbod een aantal mensen voor een bepaalde opdracht. Je zou het kunnen vergelijken met een interimkantoor.

Tegenwoordig is het verschil modellenbureau - castingbureau miniem geworden omdat de funkties overlappen.

Fotoshoot - casting

Een casting is een selectieshoot: de opdrachtgever kan een bureau zijn die op zoek is naar nieuw talent. Maar een waspoederfabrikant (ik zeg maar wat) kan ook een casting organiseren om een nieuw gezicht te vinden om zijn produkten te promoten. Het is algemeen zo dat de modellen die zich aanbieden bij een casting niet betaald worden. Het is pas als je effektief geselecteerd wordt dat je voor de volgende shootings betaald zal worden.

Ben ik wel geschikt?

Agentschappen zijn constant op zoek naar nieuwe fotomodellen. Meestal hebben ze genoeg modieuze modellen (trendgevoelige kleding, lang haar, een witte riem, een beetje verwijfd eigenlijk), maar zoeken ze meer gewone modellen. Voor reklame voor outdoorkledij waarbij de shooting voorzien wordt tijdens een rafting moet je stevig gebouwd zijn. Je maakt vaak meer kans een opdracht te krijgen als je je buiten de modetrends plaatst. Er is altijd een vraag naar gespierde boys (military look), juist omdat het aanbod zo schaars is!

Een “fashion victim” wordt nooit een goed fotomodel maar blijft een modetrut.