Index

Model Info

Modelmanagement

Het verschil tussen een modellenbureau en een management,
is het verschil tussen een astronoom en een astroloog.

De laatste jaren kennen we een ware explosie aan zogenaamde "model management" bedrijven.

Deze hebben niets te maken met modellen en mannequinwerk, je kan ze beter vergelijken met een "personal trainer", "fitness coach" of "bloedzuiger", maar niet met een modellenbureau.

Een modellenbureau moet geen "manager" in dienst nemen (iemand die de modellenprofielen beheert), maar een booker, iemand die opdrachten voor de modellen kan vinden.

Dergelijke ondernemingen hebben geen betalende klanten, en hebben dus ook geen werk voor de modellen. Hoe overleven deze bedrijven dan? Juist, ja, door de goedgelovige modellen te doen betalen (wat dacht je wel?). Het is gewoon een luxere uitvoering van het kleine modellenbureau zonder klanten en opdrachten. Vaak opereren ze in een mooie lokatie (die uiteindelijk door de modellen betaald moet worden), hebben ze een gelikte website en veel foto's die ze links en rechts gejat hebben, maar veel stellen ze niet voor in de praktijk. Een managementbureau heeft ook niet de vergunningen om modellen tewerk te stellen

Stel je voor: je bent een opdrachtgever die modellen nodig heeft (je bent een reklamebureau die een campagne gaat lanceren voor een nieuw merk): wie ga je contacteren? Een modellenbureau of een modellenmanagement?

Coaching wilt zeggen:
persoonlijk advies

Management wilt zeggen:
beheer en opvolging

Bij een management zit je soms vast aan een wurgend contract met verbreekvergoedingen. Je mag vaak niet zelfstandig optreden, het managementskantoor regelt al je afspraken. Het is dan ook vanzelfsprekend dat opdrachtgevers niet willen werken met zo'n model management. Door in zee te gaan met zo'n onderneming verklein je eigenlijk je kansen om echte opdrachten te krijgen.

Het ergste is nog dat je gebrainwashed wordt, vaak zonder dat je het zelf merkt "wij zijn goed en de anderen zijn slecht". Als je zoiets zoekt, ga dan naar de scientology kerk of koop altcoins. Door die brainwashing zie je niet meer de echte opportuniteiten.

Waar verhaal: een belgisch model heeft zich ingeschreven bij een nederlands model management bureau. Dit is sowiezo geen goed idee: je moet je moederbedrijf in je eigen land hebben. Als het bureau mensen nodig heeft gaan ze eerder mensen vragen in eigen land (er zijn heel veel nederlandse modellen ingeschreven).

Nu krijgt ons belgisch model een opdracht om promotie te maken voor een groot merk, de opdracht komt via een vriend, niet van het nederlands modelmanagement. Nu vraagt het modelmanagement een vergoeding (terwijl die niet betrokken is geweest bij de selectie). Het gevolg is dat het model de opdracht niet gekregen heeft, de reklamebureau weigerde de extra vergoeding te betalen. Het model heeft zijn contract natuurlijk niet meer vernieuwd!

Laat het duidelijk zijn: een echt modellenbureau mag je geen vergoeding vragen voor opdrachten die je zelf vindt, en mag je ook niet verbieden zelfstandig opdrachten uit te voeren.