Index

Model Info

Influencers

De covid epidemie heeft een trend versneld die al een aantal jaren aan de gang was: het typische modellenwerk is geŽvolueerd naar de influencer.

De wereld van de modellen en mannequins is snel aan het veranderen en modellenbureaus die eigenlijk trendsetters zouden moeten zijn hebben moeite om zich aan te passen aan de nieuwe spelregels. Men ziet de modewereld als iets trendy, maar in feite zijn het ook allemaal bedrijven die soms moeite hebben om het hoofd boven water te houden.

Een influencer is een zelfstandige die merken promoot. Je moet dus als zelfstandige een handelsregister aanvragen en je inkomsten aangeven. Een model of mannequin die voor een bureau werkt moet zich daarover geen zorgen maken: alles wordt door het bureau geregeld.

Een influencer begint vaak door producten te promoten en krijgt dan een korting op een volgende bestelling. Het is pas als je belangrijk genoeg bent dat je ook vergoed zal worden voor je werk.

Influencer zijn, dat is niet enkel een paar foto's op instagram plaatsen!
Het is ook een fotoshoot voorzien om je voor te stellen als fitness coach

Het beroep zit in de lift omdat het werkt: het past beter bij deze tijd. Tijdschriften (waar de advertenties geplaatst worden) worden minder en minder gelezen, de meeste internet browsers hebben addblockers, er wordt niet zoveel meer naar lineaire televisie gekeken. Daartegenover kan een influencer producten promoten op een onopvallende manier. Er kan ook reklame gemaakt worden voor producten waarvoor men normaal geen reklame mag maken (rookwaren, alcoholhoudende dranken,...). Voor de opdrachtgever is dit geen probleem: het is de influencer die tegen de lamp zal lopen en een flinke boete zal mogen betalen. De bedrijven blijven mooi buiten schot.

Zoals er bureaus bestaan voor modellen, bestaan er bureaus voor influencers, met dit verschil dat de influencers een ander statuut hebben. Omdat de wereld zo snel aan het evolueren is kan ik je hier weinig informatie geven: volgende maand is een vooraanstaand bedrijf van de markt verdwenen en is er een fake bedrijf in de plaats gekomen, enz.

Vroeger was je een belangrijke influencer als je 40.000 volgers had. Hier ook is er een inflatie aan de gang en je bent eigenlijk niets meer met slechts 40.000 volgers. Modellenbureaus zijn zich echter aan het recycleren en je ziet soms oproepen op social media: "instagrammers gevraagd met minstens 50k volgers".

Casting team (het vroegere Borderfields), een bureau dat mee is met zijn tijd
is op zoek naar influencers