Bij een shooting worden er foto's gemaakt. Hoe zit het met de rechten over de foto's? De situatie is complexer dan je zou denken! |
-
Een belangrijke regel die vaak over het hoofd gezien wordt is deze: een mondelinge overeenkomst geldt als bindend contract. Van zodra je overeengekomen bent een shooting te organiseren (die datum, die plaats, dit thema) is dit een geldig contract. Als een model niet komt opdagen op een shooting kan de fotograaf een verbrekingsvergoeding afdwingen. Als bewijs zijn de uitgewisselde berichten voldoende.
Het portretrecht is een beperking op het auteursrecht. Omdat beide rechten met elkaar botsen worden er compromissen gemaakt.
Concrete situatie bij een fotoshoot
Rechten van de fotograaf (auteursrecht) Een foto verkleinen om op een website te publiceren wordt niet aangezien als een bewerking (je zou het kunnen vergelijken met een citaat: citaatrecht). Croppen van de foto (uitsnede) is dat wèl. Verwijderen van het logo van de fotograaf is natuurlijk niet toegestaan. Poseer je voor gerenomeerde fotografen, dat zal er in het contract staan dat je de foto's niet mag bewerken en onder welke voorwaarden je de foto's mag gebruiken.
Rechten van het model Fotografen werken (soms) voor reklamebureau's en zitten (altijd) in tijdnood waardoor ze moeten putten uit hun fotobestand om een "gezicht" te plakken op een produkt. Je moet het ruimer zien dan een klassieke advertentie: het kan een kleine foto op de masthead van een website zijn, een background, een flyer, enz. Zelfs in produktdocumentatie (handleiding) worden er soms foto's gebruikt. Artikels in kranten en op websites worden soms geïllustreerd door een zogenaamde "spread", dat is één of meerdere foto's die de bladspiegel luchtiger maken. Vaak wordt er daarvoor stockfoto's gebruikt (foto's die je kunt kopen op bepaalde websites), maar soms kijkt de schrijver of hij geen bruikbaar fotomateriaal heeft.
Model release Een echte model release form is bedoeld voor betaalde opdrachten (model wordt betaald voor zijn prestatie), niet voor een shooting op TFCD-basis. Ik ben voorstander voor een meer evenwichtige TFCD model contract, waarbij zowel model als fotograaf rechten toebedeeld krijgen:
Betaalde prestatie
Een praktisch gevalAls model schrijf je je in bij een agentschap. De fotograaf van dienst (werkt in loonverband, dus de rechten worden overgedragen aan de opdrachtgever, hier de agence) neemt een paar foto's en publiceert ze op de website. Dit is toegelaten: eigen promotie. Dat is ook de impliciete bedoeling van de shooting. De foto's gebruiken in een advertentie of ter promotie van bepaalde (politieke) opvattingen is niet toegestaan.Op een bepaald ogenblik verlaat het model de agence. Mag de agentschap de foto's nog altijd op de site gebruiken? In principe wel: het imago van het model wordt daardoor niet geschaad. Maar in de praktijk kan het model overgestapt zijn naar een betere agence, of een ander beroep gekozen hebben, of er kleeft "een geurtje" aan de agentschap, waardoor de persoon benadeeld wordt. Of de agence kan laten uitschijnen dat het model nog altijd voor hen werkt (bedriegelijke reklame). In dergelijke gevallen zal de rechter altijd kiezen voor de rechten van het model. Zelfs indien het model een volledige model release getekend heeft kan de rechter oordelen dat het model meer schade geleden heeft dan dat hij kon voorspellen toen hij het contract "in goeder trouw" tekende.
Het geval FacekookIn de nieuwe gebruiksvoorwaarden van facebook staat er dat het bedrijf jouw imago (de foto's die je geplaatst hebt) vrij mag gebruiken en zelfs doorgeven aan andere bedrijven. Het doogeven van je foto's aan andere bedrijven zal niet zo snel gebeuren, wat wel doorgegeven zal worden zijn je persoonlijke gegevens: waar je woont, je email adres, je interesses (wat je allemaal liket), enz. Bedrijven kunnen zo doelgerichte advertenties naar jou sturen want ze kennen je interesses.Wat er wel zal gebeuren (het gebeurt al op kleine schaal in bepaalde landen), is dat jouw foto in een facekook-advertentie verschijnt: "XXX (jij met jouw foto) gebruikt Zoosk, de nummer 1 dating site" (zelfs al gebruikt je Zoosk niet). In het Belgisch recht is zoiets absoluut verboden, en het is niet omdat de gebruiksvoorwaarden van facebook dat toelaten dat het ook wettelijk is. Het is het land van "gebruik" dat telt, niet het land van oorsprong. Het is niet omdat je vrij wapens in de VS mag kopen dat je ze hier mag gebruiken (of zelfs maar gewoon bezitten). Het feit dat je maar niet op facebook moet gaan als je niet akkoord bent met hun voorwaarden is niet voldoende. Veronderstel dat de watermaatschappij een clausule in hun contract zou opnemen "ons water mag niet gebruikt worden om dieren te voeden": deze clausule zou gewoon verworpen worden omdat de mensen niet de keuze hebben om naar een andere watermaatschappij te gaan, maar ook omdat deze clausule eenzijdig opgesteld is. Eenmaal dat je een monopolie bereikt hebt, gelden er andere regels dan voor gewone ondernemingen, omdat gebruikers de keuze niet (meer) hebben. Veel kan je daar echter niet aan doen (als model of als fotograaf). Het enige wat je kan doen is een watermerk op je foto's aanbrengen "Alle rechten voorbehouden + naam model en fotograaf". Zo geef je aan dat je niet akkoord gaat met de eenzijdig opgelegde gebruiksvoorwaarden (een facebook-status publiceren helpt niet!). Het is aan Europa om de algemenen regels op te stellen (zoals het jaren geleden heeft gedaan met Microsoft en later Google). Nu moet Facebook en instagram aangepakt worden.
ReferentiesHet valt heelwat te lezen over deze materie op het internet. Enkele bronnen:
Door te poseren geeft het model een impliciete toestemming. Maar omdat de rechten en plichten niet duidelijk omschreven worden, is het altijd aangeraden een contract te tekenen. |