Er zijn talrijke wedstrijden in België (en vooral in Vlaanderen). Eigenlijk teveel verkiezingen voor zo'n prutslandje |
-
Verkiezingen hebben niets te maken met het echte modellen- en mannequinleven. Een verkiezing met SMS-voting is zowiezo verkeerd: model zijn is geen populariteitspoll. Een SMS naar 6693 kost je trouwens 1€/sms (zelf al kan je onbeperkt "gratis" smssen). Miss Exclusive is zeker niet de meest eerlijke verkiezing: de kandidaten moeten snoep verkopen (voor méér dan 1000€ per maand!), sponsors vinden (2000€), bijna iedere week moeten ze ergens acte de présence doen,... Als de modellen wegens familiale verplichtingen of ziekte willen stoppen krijgen zij hun investering niet terug, maar krijgen bovenop alles wat ze reeds betaald hebben nog een verbrekingsvergoeding van 5480€. Deze Miss-verkiezing bestaat nog maar een paar jaar (doorgaans bestaan dergelijke verkiezingen slechts een paar jaar), maar je leest in verschillende kranten verslagen van gedegouteerde modellen... En natuurlijk gaat de eerste prijs naar het model dat het meest opgebracht heeft. Ken Stevens die achter deze verkiezing is, is een gepatenteerde oplichter (hij is in het vak begonnen als assistent bij een apotheek en verduisterde voor 22.000€). Maar laten we eerlijk zijn, Ken heeft nooit ongewenste seksuele betrekkingen met zijn modellen gehad.
De Site We love Misses geeft een lijst van alle "gerenomeerde verkiezingen" (de lijst voor België is 3 pagina's lang...). De enige verkiezing die blijkbaar niet op de lijst voorkomt is Top Model Contest (terwijl er veel ergere gevallen zijn). De "gerenomeerde verkiezingen" “gaan correct om met de kandidaten” (sic). Er wordt tussendoor verteld dat je misschien een paar kaartjes zal moeten verkopen, of misschien een sponsortje aanbrengen,... Misschien? Zeg maar altijd!
Een artikeltje over missen die snoep moeten verkopen (De Morgen) is niet meer online maar kan hier nog geraadpleegd worden. Van de opbrengst van de verkoop gaat meestal niets naar het goede doel, maar dient om het luxe leventje van de De snoepverkoop (of het aanbrengen van sponsors) is nogmaals het bewijs dat dergelijke verkiezingen niets te maken hebben met echt modellenwerk. |