Voor een fotograaf komt de vraag over als: "welk soort kledij"
Het is meestal de fotograaf die de lokatie en het onderwerp van de shooting bepaalt. Dit kan bijvoorbeeld een oude industrie-site zijn, de oude vissershaven van Oostende of een andere geschikte lokatie. Dan komt het model opdagen met nieuwe merkkledij (speciaal gekocht voor de shooting!) die absoluut niet past bij de situatie.
In het algemeen is wit geen geschikte kleur voor een fotoshoot, vooral indien het gaat over een shoot in volle zonlicht: de fotograaf is dan verplicht een plaats in de schaduw te vinden.
Het is weer de modetrend van de wijdzittende kleren. Deze kleren laten het model niet tot zijn recht komen: je lijkt wel of je rondloopt in afvalzakken. De foto's versterken het effekt en alle mankementen vallen des te meer op. Binnen enkele jaren slaat de pendel weer om en loopt iedereen in extreem strakke kleren rond. Strakke kleren zijn echter niet zo storend voor een model.
Je hoeft niet je volledige kleerkast door elkaar te gooien: casual, sportief, gothic is voldoende. In het algemeen is "trendy" (wat het vandaag om 11u15 ook mag zijn) geen goede keuze omdat de foto's dan snel gedateerd zijn. Kies een kleur dat een goed contrast vormt met je huid (meestal is dat blauw). Een blue jeans doet het altijd goed. Merkkledij is OK (het is ook een manier om te zeggen dat je mee met je tijd bent). Hou rekening met de omgeving: een nieuwe witte broek hoort niet op een visserboot. Een oud en gescheurde jeans kan heel sexy zijn in deze situatie.
"Nothing is so dangerous as being too modern; one is apt to grow old-fashioned quite suddenly."
De witte riem blinkt alsof die fluorescerend gemaakt werd
Het is niet de merkkledij die ervoor zorgt dat je opvalt...
|
---|
Voor wat betreft trendy kledij kan ik je het bon mot van Oscar Wilde aanraden: "Nothing is so dangerous as being too modern; one is apt to grow old-fashioned quite suddenly." (A Perfect Husband). Trendy kledij is snel verouderd. Ik volg de mode, hoor, maar met een telelens. Als ik foto's een jaar later bekijk, dan zie ik allemaal merken en stijlen die uit de mode zijn: dpm69, enErgie, Kaporal, soms zie je nog een verdwaalde Carhartt. Nu is Superdry hot, maar voor hoe lang nog?
Maar wat belangrijker is, ik voel aan wanneer de kleren gewoon niet passen bij een bepaald model (kleuren of snit verkeerd). Ik kan niet begrijpen dat echte mannen roze shirts aantrekken. Het is niet alleen belachelijk, maar roze komt ook heel slecht over op foto. En de kwaliteit van sommige kledingsstukken is afgrijselijk, na een paar keer wassen lopen de kleuren uit, is de pasvorm weg en komen de naden los. Zoveel geld voor een roze vaatdoek. De kans is groot dat je nep uit Turkije of China hebt gekocht.
Merkkledij is trouwens niet gemaakt om lang mee te gaan. Binnen een paar maanden verschijnt er een nieuw merk en mag je je oude spullen weggooien als je mee met je tijd wilt zijn.
Als je over werkkledij beschikt moet je die ook gebruiken. De meeste fotomodellen hebben enkel hun normale outfit: zoveel shootings heb ik al gedaan met modellen in "moderne kleren"! Meisjes zijn gek op mannen in werkkledij, gescheurde jeans, houthakkershemd half open op een gespierde borst.
Waarom worden er zo vele shootings georganiseerd in oude fabrieken, vervallen hoeven, en niet op een moderne lokatie? Het is niet de boedoeling een aanzet te geven om in dergelijke vervallen krotten te gaan leven, maar omdat deze plaatsen heel geschikt zijn voor foto's. C'est dans les vieux pots qu'on fait la meilleure soupe.
Het zijn vooral de trendy jongens die zich op mister-wedstrijden aanbieden. En natuurlijk dragen ze allemaal dezelfde soort kledij, een low rise jeans, een witte riem, een shirt met de merknaam goed zichtbaar. Een paar jaar geleden kwam er iemand af in legerstijl en hij haalde de meeste stemmen van het publiek (maar is is wel niet verkozen omdat hij teveel tegendraads was).
Het merk "Superdry" doet denken aan pampers die de billetjes maximaal droog houden. Je stuurt een verkeerd signaal uit als je een onderbroek van Superdry draagt...
Het klinkt als een boutade, maar het is wel waar:
Ik heb al vaak mensen begeleid, vanaf hun eerste stappen in de modellenwereld. Jaarlijks breken er een paar van onze mensen internationaal door. Maar de modepuppetjes die op onze shootings afkomen met dure merkkledij (zo opvallend mogelijk en liefst glinsterend) zullen nooit model worden. Een modellenbureau zoekt eigenlijk een sexy bouwvakker, geen verwijfd modepuppetje (anders hadden ze direct een vrouw geselecteerd, kandidaten genoeg!)
Tijdens de warme zomermaanden: kom niet af met enkel een korte broek en een t-shirt. Ik maak geen vakantiekiekjes, maar een portfolio. Voorzie tenminste verschillende kleren, een jeansbroek mag daarbij niet ontbreken.
Bij een opdracht bij een modellenbureau komt het model doorgaans in weinig opvallende kleren: een jeansbroek, een t shirt en hemd.
Een “fashion victim” wordt nooit een goed fotomodel