Een paar weken geleden had ik een lang gesprek met iemand die bij een groot modellenbureau werkt. "En, hoe gaan de zaken?..." Na wat rond de pint draaien kwam het antwoord: Slecht.
De wereld van de modellen en mannequins is snel aan het veranderen en modellenbureaus die eigenlijk trendsetters zouden moeten zijn hebben moeite om zich aan te passen aan de nieuwe spelregels. Men ziet de modewereld als iets trendy, maar in feite zijn het ook allemaal bedrijven die soms moeite hebben om het hoofd boven water te houden. Een bedrijf dat gespecialiseerd is in electronika voor de industrie is soms meer mee met zijn tijd dan een modellenbureau.
Het is zelf zo erg geworden dat betrouwbare modellenbureaus geld beginnen te vragen om een portfolio op te maken. Er valt immers minder en minder te verdienen met hun traditionele aktiviteiten (een echt modellenbureau is eigenlijk een soort interimkantoor).
Een paar jaren geleden maakte ik een informatiepagina over Model 2.0 waarbij je als model aandacht moest schenken aan je presentatie op facebook en instagram (een aparte pagina als model), tegenwoordig is dit niet meer genoeg. Facebook is trouwens niet meer zo hip (maar het kan zeker geen kwaad om een modellenprofiel aan te maken los van je hoofdprofiel).
Veronderstel dat je een modern produkt wilt promoten. Dat kan evengoed een hippe kledinglijn zijn, fitnessprodukten, een all-in internet abonnement of een week vakantie tussen de zoeloes (zij weten echt wat Drum&Bass, niet werken en feesten betekent).
Je kan adverteren in de krant, op televisie, op bushokjes,... Maar dat is zo allemaal windows95, terwijl we eigenlijk aan Bionic Beaver zitten. Jongeren (je doelpubliek) lezen geen kranten meer, zappen als er reklame is op tevee en zijn permanent bezig op hun smartphone, zodat ze de reklame in de bushokjes niet opmerken.
Mensen worden overtelpt met reklame, zodat ze die niet meer zien. Niet-gerichte reklame heeft totaal geen effekt meer. Heb je trouwens de reklame op deze pagina's opgemerkt? De werking van Belgium Model Academy wordt betaald door de reklame-inkomsten en een klik kan nooit geen kwaad.
Wat heeft nu wel succes? Videobloggers, trendsetters, influencers. Een van de modellen krijgt 50€ iedere keer als hij een whisky van een bepaald merk drinkt op een bekende plaats (en daar een foto op instagram plaatst). Dit is de manier bij uitstek om de beperking op reklame voor alcoholhoudende dranken bij jongeren te omzeilen. Met instagram bereik je heel gemakkelijk je doelpubliek, zonder dat je boodschap op reklame lijkt. Ik wacht vol ongeduld af het moment dat een tiener reklame gaat maken voor tabak.
Ik volg regelmatig de oproepen van modellenbureaus op facebook en instagram, en ik zie meer en meer "jonge mensen gezocht met minstens 2000 volgers op instagram". Naar je looks wordt er niet gevraagd, dat is blijkbaar onbelangrijk geworden. Je moet jong, hip en veel volgers hebben. Tegenwoordig (2023) moet je minstens 50k aan volgers hebben om in aanmerking te komen.
Bepaalde media zitten echt in de lift, videobloggen is blijkbaar zeer trendy. Waarschijnlijk komt dat omdat de jongeren niet verder geraken dan een paar hashtags als ze iets willen vertellen.
Kan je leven van je aktiviteiten als videoblogger of influencer? Youtube betaalt mensen die vaak videoberichten plaatsen die veel bekeken worden. Youtube leeft van de reklame die tussen de filmjes geplaatst wordt: Youtube houdt vooral van korte filmpjes, zodat er meer reklame getoond kan worden. Heb je trouwens al gemerkt dat er bijna nooit reklame te zien is voor een saaie videocursus over de relativiteitstheorie, maar dat je iedere keer reklame krijgt als je de laatste videoblog van een bekende influencer opvraagt?
Je moet al heel veel videoberichten plaatsen om ervan te kunnen leven, of je moet miljoenen volgers hebben (die de films ook werkelijk bekijken, want je wordt betaald per view). Het moeilijke is ermee beginnen, want er wordt gevideoblogd over alles en nog wat.
Maar aan de andere kant krijg je ook gratis produkten om te testen (en er een positieve recensie over te schrijven), om te dragen (en je in verschillende video's laten zien). Wat ook goed werkt (voor het ogenblik althans) zijn die do-it-yourself videos, bijvoorbeeld hoe kweek ik meer buikspieren. Zelfs produkten om puisjes weg te werken worden tegenwoordig zo gepromoot (het is al jaren dat ik geen reklame meer gezien heb voor Clearasil op tevee).
Wat betekent dit in de praktijk? Dat je zelf aan de slag moet voordat je een carrière als mannequin of model zou ambiëren. Ten eerste moet je een profiel aanmaken los van je familie-profiel en je positionneren: wat zijn je troeven: ben je een modetrut die de laatste trends volgt, hoe lelijk ze ook zijn? Ben je een fitnessfanaat die dagelijks kilo's whey binnenwerkt?
In het algemeen is facebook verleden tijd. Het is een medium voor de ouders en de grootouders geworden, en je bent echt niet hip meer als je getagd wordt door je oma. Instagram is nieuw, maar ook twitter en whatsapp is een must. Kortom: werk aan de winkel!
Met videofilmpjes en foto's kan je ook je aktiviteiten als personal trainer tonen. Voor foto's is het beter beroep te doen op een goede fotograaf.
|